2. téma

2. téma: Zmírnění klimatické změny

Jídlo

  • Ovoce a zeleninu si můžeme pěstovat i doma.
  • Podporujeme fair trade výrobky.
  • Na nákup si nosíme vlastní tašku a nekupujeme stále igelitky.
  • Kupujeme si regionální výrobky, popřípadě z ČR, tím zvyšujeme i zaměstnanost a snižujeme emise z dopravy.
  • Nekupujeme jídlo v plastových a igelitových obalech, které se rozloží za několik let.
  • Nekupujeme si sladkosti obsahující palmový olej, protože dochází tak ke kácení pralesů.
  • Neplýtváme jídlem. Můžeme dát zbytky pejskovi nebo si nandávat jen tolik kolik sníme, dojídat jídlo, které by se vyhodilo atd. Nejlepším způsobem je dát potraviny na charitu potřebným.
  • Všechny obchody by potraviny, které se neprodaly, by mohly dát na charitu a pravidelně se zúčastnit např. Národní potravinové sbírky.
  • Kupovat si bio potraviny atd.
  • Omezujeme konzumaci masa, protože při chovu dobytka se vypouští metan.

Doprava

  • Chodíme pěšky nebo jezdíme na kole.
  • Nelétáme na dovolenou letadly.
  • Jestliže jedeme na vzdálenější místo, volíme hromadnou dopravu.
  • Kupujeme si elektromobily.
  • Musíme se obejít bez tekutých paliv např. nafta, benzín atd.
  • Náklady se boudou častěji dopravovat po železnici.
  • Méně parkovišť více zeleně.
  • Nejezdíme auty, protože vypouštějí emise do ovzduší. Jedině s více lidmi ano.

Energie

  • Budeme se muset obejít bez klimatizace.
  • Domy budeme muset zateplit izolací.
  • Natřít domy na bílo.
  • Na střechy si můžeme dát trávu, která zvyšuje vlhkost a snižuje teplotu.
  • Nepřetápět. V zimě raději nosit teplý svetr, než topit. A až nám bude svetr malý, můžeme ho dát na charitu :).
  • Stavět pasivní domy.
  • Pořiďme si solární panely na ohřev vody.
  • Rekonstruujte stávající okna nebo si pořiďte nová.
  • Správně větrat. (krátce a intenzivně)
  • Měli bychom recyklovat opad.
  • Chytře vařit. Použití pokličky při vaření dokáže ušetřit 1/3 tepla, vaření v papiňáku ½.
  • Účelně svítit vhodně zvoleným osvětlením např. LED žárovkami.
  • Vypínat elektrotechniku např. když ji nepoužíváme nebo nejsme doma.
  • Podporujeme obnovitelné zdroje. Je možné, že v budoucnosti budou mít lidé na zahradách malé větrné elektrárny např. v podobě soch.
  • Kupujeme si spotřebiče A+, A++ a A+++.
  • Domy můžeme stavět i ve svahu.

Voda

perlátor
perlátor
zatravňovací dlažba
zatravňovací dlažba
  • Radši se sprchujme a nekoupejme se.
  • Květiny nebo stromy zalévej dešťovou vodou.
  • Pereme v plné pračce.
  • Známe tvrdost vody v domácnosti.
  • Je málo vody, tudíž s ní nemůžeme plýtvat a budou problémy i s podzemní vodou. Budeme očekávat časté záplavy, méně sněhových srážek a prudké lijáky v létě, které se nevsáknou, odtečou a vezmou s sebou spoustu půdy.
  • Nesmíme hnojit umělými hnojivy, kácet stromy atd., protože přispívají k vyšší koncentraci znečišťujících látek, což spolu s vysokými teplotami povede k úhynu vodních živočichů.
  • Pijeme vodu z kohoutku a nekupujeme zbytečně balenou, která leckdy není ani o moc kvalitnější než z kohoutku.
  • Na kohoutku máme perlátor nebo místo klasického kohoutku používáme pákové baterie.
  • Během čištění zastavím kohoutek a k vyplachování úst si připravím sklenici vody.
  • Do splachovače můžeme vložit cihlu, apod. a ušetřit tak 3 000 l ročně.
  • Auto nemusíme dávat do myčky, protože ho můžeme umýt pár kbelíky dešťové vody.
  • Nesplachuj do záchodu odpadky, protože způsobují problémy v čističkách odpadních vod.
  • WC máme vždy s úsporným splachovačem a splachujeme dešťovou vodou.
  • Používáme sítka ve všech odtocích!
  • Nepoužíváme chemické čističe odtoku, často jsou nebezpečné nejen pro životní prostředí.
  • Na dvorek či přístupovou cestu dáme zatravňovací dlažbu.

1. úkol

Prvním úkolem bylo vypočítat svou uhlíkovou stopu, s jejiž výpočtem nám pomohli rodiče. Následně jsme výsledky zapsali do tabulky. Pak jsme porovnávali naše uhlíkové stopy a zjistili jsme, že nejvíce CO2 vyprodukujeme v bydlení, ale naopak nejméně ve spotřebě. Uhlíkovou stopu si můžete vypočítat i vy (pojeďte myší o trochu dolů).


Zapojte se do úkolu:

Vypočítej si svou uhlíkovou stopu

Budeme rádi, když se zapojíte do úkolu: Vypočítej si svou uhlíkovou stopu. Výpočet slouží ke zjištění vyprodukování CO2 do ovduší. Stopu si můžete vypočítat na stránce: https://www.uhlikovastopa.cz/kalkulacka. Jestliže vlastníte nějakou firmu, můžete vypočítat i její uhlíkovou stopu na stránce: https://www.uhlikovastopa.cz/. Výsledky nám prosím zašlete na email: co2liga.badatele@gmail.com.
Za zapojení děkujeme!

2. úkol

V prvním úkolu jsme vypočítaly naši uhlíkovou stopu v kg. Zjistili jsme kolik vyprodukujeme, ale museli jsme ji i snížit. Každý z nás si vybral tři opatření, díky kterým svou stopu zmenšil. Následně jsme počítali, kolik kg CO2 jsme ušetřili a jáká by byla úspora, kdyby se tak choval každý Čech.

3. úkol-šíření informací

Informace jsme šířili pomocí nástěnky, YouTube, webu a Facebooku. Nástěnka je taková klasika a je ve škole všem přístupná u učebny fyziky. Pár zvědavců vždy upoutá, a když nejde internet, můžete se na ni podívat. YouTube jsme zvolili, abychom mohli zveřejňovat videa, protože při nahrání na web zabíraly dost místa. Videa taky děti baví víc než čtení z nástěnky, proto máme i YouTube kanál. Web jsme zvolili z toho důvodu, že si lidé mohou přečíst naše publikované informace a fotky z pohodlí domova. Na web se mohou podívat i lidé, které vůbec neznáme. Je dobrý i na odkazy např. na videa na YouTube. Facebook máme, protože téměř každý v dnešní době má facebookový účet a mohou se na něj podívat i jiní lidé. Ale hlavně nám slouží k dávání odkazů např. na web.

Video: EKOZPRÁVY


Budeme rádi, když se podíváte na naše nové video, které se týká zmírnění klimatických změn.

Děkujeme za každé zhlédnutí!

odkaz:

Facebooková stránka

Nově jsme vytvořili facebookovou stránku. Budeme rádi, když nás podpoříte likem (palcem nahoru).

odkaz:

Uhlíková stopa z doby našich prababiček a pradědečků a uhlíková stopa budoucnosti


V době, kdy my jsme nebyli na světě, lidé žili v početných rodinách. Každá rodina měla průměrně 11 členů. Topilo se dřevem, pro které si lidé chodili do lesa, když spadl nějaký strom nebo se musel, protože byl nebezpečný pokácet, lidé si přišli pro větvičky a zatopili tak v kamnech. Naše prababičky a dědečkové nikdy netopili ve všech místnostech jako my. Nejen, že měli nejběžněji domy se 2 místnosti, ale taky topili jen v té největší, ve které se dělo nejvíce věcí. Dříve se dokonce topilo i tabákem (stonky). Jen v nejnutnějších případech se topilo černým uhlím, které se k nám do Vnorov dováželo z dálky. Naše prababičky a pradědečci proto měli tzv. uhelné prázdniny, které trvaly někdy i víc jak 1 měsíc, což jako děti školou povinné měli rádi. Zajímavostí je, že u nás ve Vnorovech byla elektřina v roce 1938 a to byla jen jedna žárovka v domě a svítilo se jí jen párkrát v noci, protože si rodiny rády dělali černou hodinku. Topit plynem se začalo až v roce 1987. Co se dopravy týče, za našich prarodičů automobily nebyli nebo na ně neměla jejich rodina peníze. Většina neměla ani kolo, proto museli chodit pěšky. Brambory, rajčata, papriku apod. měla každá rodina své, jelikož si pěstovali ovoce a zeleninu na zahrádce a brambory na polích. To, co neměli, si většinou koupili ve vesnici od svých sousedů. V každé rodině se chovali prasata na maso, drůbež na maso a hlavně na vajíčka a krávy na mléko. Chovali se ale i domácí mazlíčci, kteří měli taky svou úlohu. V rodině byl vždy alespoň jeden pes, jenž pomáhal zahnat dobytek do ohrady a kočky, které zase chytaly myši. Odpad se v té době netřídil, protože nebyly ani popelnice na třídění odpadu. Lidé bioodpad však dávali buď do kompostu, nebo jako krmivo dobytku.

Jestliže se budoucnost změní k lepšímu, topilo by se výhradně obnovitelnými zdroji. Každá rodina by měla alespoň pár solárních panelů a využívat tepelné čerpadlo apod. Dopravovat se hlavně hromadnou dopravou, elektromobily ale nejvíce pěšky a nelétat. Zeleninu a ovoce by si lidé pěstovali sami, omezili konzumaci masa i jiné živočišné výrobky a kupovat si regionální a české potraviny. Věci si budou opravovat a proto je jen kupovat párkrát za několik let, třídit odpad a kupovat i věci z bazaru atd.

Jestliže se budoucnost změní k horšímu, topilo by se výhradně zemním plynem, uhlím apod. Každá rodina by jezdila autem na fosilní paliva, létala letadly apod. Jídlo by si kupovali hlavně ze zahraničí a netřídili odpad. To vše a mnohem víc by způsobilo ještě horší dopady klimatické změny.

hra Zachnaň Zemi

Hru si můžete zahrát zde:

časopis Badatel

 Vydali jsme 2. číslo časopisu. Děti tyto časopisy baví, protože si mohou vybarvit obrázky, udělat spojovačky neboli naučit se něco nového zábavnou formou. Časopis jsme dali důchodcům a dětem z družiny při besídce a výhercům soutěže i do ředitelny.

anketa

Jako na minulé téma jsme udělali anketu. Tentokrát se týkala šetření vodou, energií, jídla a snížení emisí. Anketu jsme rozdali 14 spolužákům a spolužačkám. Zbylých 14 výtisků jsme dali paním učitelkám. Překvapilo nás, kolik lidí odchytává dešťovou vodu, protože jsme počítali, že to bude jen pár lidí.

besídka s důchodci

Uspořádali jsme besídku s důchodci, která byla pro nás zajímavá a poučná. Na základě otázek, na které nám babičky odpovídaly, jsme pak udělali uhlíkovou stopu za jejich doby. Zazpívali jsme jim písničku. Při tom všem nás i děti ze školní družiny pozorně poslouchaly. Babičkám jsme nabídli jablíčka od pana Zrůny, který je ze Vnorov a má svou zahrádku na niž pěstuje ovoce a zeleninu. Děti ze školní družiny zahrály dětem divadlo a zazpívaly koledy, tudíž bylo odpoledne krásně stráveno. Moc se nám besídka líbila a těšíme se na další.

soutěž

Rozhodli jsme se udělat soutěž, kdo nám nejdřív odevzdá tabulku s vyplněnými výsledky z uhlíkové stopy. Do soutěže se přihlásili jen 3, ale čekali jsme jen jednoho, takže soutěž hodnotíme kladně. Vítězky získali diplom a menší cenu.

besídka pro 6. a 7. třídu

Uspořádali jsme besídku pro spolužačky z 6. a 7. třídy. Seznámili jsme je se soutěží a následně jim ukázali divadlo s písničkou. Poté se rozdělily do skupin, ve kterých pracovali na úkolech z časopisu. Spolužačkám se besídka líbila a plnění úkolů z časopisu taky, za což jsme rádi.

besídka pro 2. oddělení školná družiny

Uspořádali jsme besídku pro děti ze ŠD. Dětem jsme předvedli divadlo a poté si zahrály hru ,,Zachraň Zemi´´, kterou jsme vytvořili. Překvapilo nás, kolik si toho z minulé besídky a z divadla zapamatovaly. Besídka se líbila nejen nám, ale i našim mladším spolužákům.

divadlo a písnička

Udělali jsme i divadlo V hlavní roli CO2, ve kterém jsme zakomponovali písničku, jak snížit klimatické změny. Divadlo jsme zahráli spolužačkám z 6. a 7. třídy a dětem ve družině. Nahráli jsme ho i na YouTube.

Odkaz na video: